ACTIVITATS PLÀSTIQUES

EL NOSTRE COS, MOTIU DE CREACIÓ

-         MATERIALS:

Pintura de dits, material higiènic, suport i el nostre cos.

-         PROCEDIMENT:

Prèviament, posar-nos la pintura als dits o a les mans, amb guants, o als peus... Després deixar les nostres empremtes al full fent un dibuix. Es pot fer com a treball individual o col·lectiu.


-         CONTINGUTS:

Descoberta del cos humà, les empremtes, el tacte, l’espai...

-         POSSIBILITATS I ADAPTACIÓ ALS DIFERENTS CICLES:

Art: Yves klein (“ Dones pinzell “).
Art: Miró.
Art: Prehistòric.
Pintar macarrons, pals de polo, agulles de roba...


PINTEM AMB ESPÈCIES

-         MATERIALS:

Espècies (curri, cúrcuma, canyella en pols, pebre vermell...) aigua, pinzells, farina  i suport.

-         PROCEDIMENT:

Prèviament haurem interactuat amb les diferents espècies amb tots els sentits possibles (tacte, olor, color, gust).
El procediment és com si pintéssim amb aquarel·la. Tindrem dues safates (o una amb dos compartiments) una amb aigua i l’altre amb les espècies. Primer mullem el pinzell en aigua i després en les espècies. Veurem diferents intensitats segons la quantitat d’aigua. Experimentant trobarem espècies que es dissolen més bé.

-         CONTINGUTS:

Vocabulari, els sentits, el plaer d’experimentar i compartir sensacions noves, la consciència sensorial,...

-         POSSIBILITATS I ADAPTACIÓ ALS DIFERENTS CICLES:

Motivació: anar a comprar-les o bé que les portin de casa.
Contextualització: origen i usos de les espècies.
Donar cos barrejant farina.
Dibuix figuratiu o taques.



ESFUMAT DE CERES TOVES

-         MATERIALS:

Plantilles, el suport, tisores, fixador per ceres i ceres toves.

-         PROCEDIMENT:

Prèviament amb el paper o cartolina fer les plantilles interiors o exteriors de diferents formes. Passar la cera tova abundosament pels marges. Col·locarem la plantilla al cim de la làmina i amb el dit extendrem el color en direcció cap enfora o cap endins segons la plantilla.
Cal estendre bé el color i que les plantilles no taquin la làmina. Les figures es poden sobreposar segons la composició desitjada.
Per acabar podem donar una capa de fixador o vernís a la làmina. 


-         CONTINGUTS:

Descoberta del color, formes negatives i positives, habilitat manual.


-         POSSIBILITATS I ADAPTACIÓ ALS DIFERENTS CICLES:

Art: Futurisme.
Fer-ho amb una plantilla amb el mateix color en diferents tonalitats.
Fer-ho amb una plantilla amb colors contrastats.



GUIXOS DE COLORS MULLATS

-         MATERIALS:

Guixos de colors porosos, safata amb aigua i suport. Opcionalment laca o fixador de carbonet.


-         PROCEDIMENT:

Prèviament al treball podríem experimentar de pintar amb els guixos secs i veure que la pols no es fixa.
Podem posar els guixos de colors en remull en aigua o bé tenir una safata amb aigua i anar sucant. Pintar sobre el suport realitzant diferents tonalitats. L’aigua fixa el color però podem donar una capa final amb laca o fixador de carbonet.


-         CONTINGUTS:

Colors pastels, propietats dels guixos....


-         POSSIBILITATS I ADAPTACIÓ ALS DIFERENTS CICLES:

Art: Pintures pastels “Època Rosa” de Pablo Picasso.
Barrejar sucre a l’aigua perquè el resultat sigui més brillant.
Humitejar el paper i utilitzar els guixos directament, un pinzell ens pot ajudar per difuminar els colors en el paper.
Guixos ratllats en pols en salers sobre fons humit.


FEM UNA PAPALLONA AMB GUIX


-         MATERIALS:

Guix d’ús escolar, pintures diverses,pinzell gruixut i prim cartró, paper de diari, cartró del paper de cuina, vol amb aigua i fil ferro.


-         PROCEDIMENT:

Prèviament haurem de dibuixar el perfil de la papallona al cartró i tallar-la després. Agafarem fines tires de guix i les mullarem no més de tres segons. A continuació recobrirem tot el cartró i el deixarem que es sequi. A part agafarem el cartró de paper de cuina, l’emplenarem de paper de diari, li posarem el fil ferro en forma de antenes i el recobrirem amb el guix per fer el cos.
Un cop eixut, enganxarem el cos amb les ales i el pintarem al nostre gust amb les pintures i el pinzell que més ens convingui.

-         CONTINGUTS:

Qualitats tàctils (la rugositat del guix i el cartró suau..) el plaer d’experimentar i la visió que pot tenir en diferents colors i tamanys.

-         POSSIBILITATS I ADAPTACIÓ ALS DIFERENTS CICLES:

Fer altres formes més senzilles com per exemple un quadrat, rectangle un triangle... 



PINTEM AMB CACAO I CAFÈ


-         MATERIALS:

Cafè soluble, cacau soluble, aigua, safates, pinzells i suport.


-         PROCEDIMENT:
Prèviament haurem manipulat els materials i les seves qualitats sensorials.
El procediment és com si pintéssim amb aquarel·la. Tindrem dues safates (o una amb dos compartiments) una amb aigua i l’altre amb cafè o cacau. Primer mullem el pinzell en aigua i després en el cacau o el cafè. Veurem diferents intensitats segons la quantitat d’aigua.


-         CONTINGUTS:

El plaer d’experimentar i compartir sensacions noves, la consciència sensorial, les proporcions, les intensitats....

-         POSSIBILITATS I ADAPTACIÓ ALS DIFERENTS CICLES:

Emmarcat amb cartró o paper d’embalar marró.
Dibuix figuratiu o taques.